AMBIENTUM BIOETHICA BIOLOGIA CHEMIA DIGITALIA DRAMATICA EDUCATIO ARTIS GYMNAST. ENGINEERING EPHEMERIDES EUROPAEA GEOGRAPHIA GEOLOGIA HISTORIA HISTORIA ARTIUM INFORMATICA IURISPRUDENTIA MATHEMATICA MUSICA NEGOTIA OECONOMICA PHILOLOGIA PHILOSOPHIA PHYSICA POLITICA PSYCHOLOGIA-PAEDAGOGIA SOCIOLOGIA THEOLOGIA CATHOLICA THEOLOGIA CATHOLICA LATIN THEOLOGIA GR.-CATH. VARAD THEOLOGIA ORTHODOXA THEOLOGIA REF. TRANSYLVAN
|
|||||||
Rezumat articol ediţie STUDIA UNIVERSITATIS BABEŞ-BOLYAI În partea de jos este prezentat rezumatul articolului selectat. Pentru revenire la cuprinsul ediţiei din care face parte acest articol, se accesează linkul din titlu. Pentru vizualizarea tuturor articolelor din arhivă la care este autor/coautor unul din autorii de mai jos, se accesează linkul din numele autorului. |
|||||||
STUDIA THEOLOGIA ORTHODOXA - Ediţia nr.1 din 2011 | |||||||
Articol: |
ENERGIILE DIVINE DIN PUNCTUL DE VEDERE AL TEXTUL BIBLIC AL NOULUI TESTAMENT. Autori: . |
||||||
Rezumat: Pornind de la distincţia bine-cunoscută făcute de Palama între esenţa divină
şi energiile divine, autorul se opreşte la al doilea element al acestei distincţii şi
analizează energiile divine din punctul de vedere al textul biblic al Noului Testament, în special din punctul de vedere al epistolelor Sf. Pavel. Prin extragerea acestor texte pauline, în care apar cuvântul energeia şi altele inrudite, Prof. Bradshaw vrea să vadă dacă şi în ce măsură înţelegerea Sf. Pavel cu privire la aceşti termeni este apropiată de cea a Sf. Palama. În acest fel, autorul speră să dovedească – chiar indirect - că există întotdeauna o legătură între teologia biblică şi teologia ulterioară dezvoltată de către Părinţii Bisericii şi aprobată de către Biserică, că Sfânta Tradiţie a Bisericii este nimic altceva decât o dezvoltare şi o explicaţie detaliată a textului biblic. Acest studiu va fi
împărţit în două: în prima parte, publicată în acest număr al revistei noastre, autorul analizează apariţiile a trei termeni în epistolele Sf. Pavel: energeia (substantiv), energein (verbul în forma sa activă) şi energeistai (verbul în forma sa medio-pasivă). Cele mai importante două concluzii ale acestei analize sunt după cum urmează: energeia şi energein (activ) se referă numai la agenti supranaturali (o inovaţie a Noului Testament, în special de Sf. Pavel), în timp ce energeistai este întotdeauna utilizat în diateza pasivă niciodată, niciodată medie, o constatare cu implicaţii teologice. Cuvinte-cheie: energii divine, Noul Testament, epistole Pauline. |
|||||||